Diskuze 2010: Divák hodnotí MČR

20.09.2013 08:23
Kora, 12.6.2010
 
Účastnila jsem se jako divák MR ve stepu. Jsem naprostý laik a chci proto jako nezaujatý divák připojit pár poznámek.
 
1) Moderování paní Andrei Myslivečkové bylo zbytečně protahované (odpočítávání a mnohomluvnost), tím se trvání soutěže nepochybně o mnoho, mnoho minut prodloužilo.
 
2) Asi by si MR ve stepu zasloužilo mnohem více reklamy, (alespoň zmnožené vylepování plakátů, četnější upozornění v mluvených, obrazových, tištěných médiích).
 
3) MR ve stepu by si zasloužilo mnohem reprezentativnější prostředí než se mu dostalo - byla to čirá hrůza. Vyžaduje to lépe pracovat se sponzoringem a využít jej na pronájem lukrativnějších prostor, event. rozvržení soutěže do dvou dnů.
 
4) Nejhorším vystoupením bylo právě rozporulné "Čikégo". Cítila jsem, naprosto nezatížena sympatiemi k žádnému z tanečních studií, že toto vystoupení je nějak "mimo mísu". Možná to bylo jen tím, že děvčata vystupovala v příšerných, ordinérních a nudných "rudých kombiné s černou krajkou", což bylo tak ponuré, smutné, vypadaly jak "staré mladé", unavené životem. Oblečky se tudíž moc nepovedly. Divák není blbec, ví o čem Chicago je, nemuseli jste mu zhýralost prostředí tak blbuvzdorně předvádět těmi trapnými ponurými kombiné. Tohle se tedy nepovedlo a v nás přihlížejících z horní řady diváctva vzbudilo vyhlášení výsledků nevoli.
 
5) Rada diváka - laika choreografům: pokud budete chtít uspět na ME nebo na MS, vyhýbejte se příliš kreativní choreografii, která je m.j. postavena na častém zdvíhání rukou cvičenek nebo u které jsou vyžadovány rozestupy. Ve formaci 24 dívek nikdy nedosáhnete toho, aby všechny ruce, tj. 48 paží, bylo vztyčeno v jeden ráz. Vždy se najde několikero rukou, které se o desetinu vteřiny opozdí nebo zdvihnou dříve a rozestupy? - jedna dívka od druhé stála 60 cm, druhá od třetí metr dvacet. To jsem viděla na vlastní oči. A není to chyba dívek, je to chyba choreografa. Formace tak nemůže nikdy působit jednotně, ztrácí tím body u poroty. Step má už v samotném názvu družstva cvičenek slovo FORMACE a to nepochybně proto, že má jako formace působit. V tom je to kouzlo. V naprosté jednotnosti a celistvosti. Vystoupení má být secvičeno tak, jakoby cvičila jediná osoba. Nevkládejte tam proto tolik kreativních prvků, kterými při vystoupeních nikdy nedosáhnete přesnosti na setinu sekundy, tudíž jednotného účinku, zmiňované máchání pažemi do vzduchu mnohokrát během vystoupení a choulostivé rozestupy dívek, které se nikdy nemohou povést přesně na milimetr. A to se nespraví ani hysterickým nacvičováním. Chyba není v dívkách, ale v choreografii. Méně je někdy více. Držte formaci pokud možno neustále sevřenou, ať od sebe dívky neodstupují, nekrouží, nepochodují za sebou, nezdvihají paže nahoru, nedělají čtyři kolečka, protože nikdy pak nedosáhnete vteřinové jednotnosti. Cílem vystoupení přece nemá být uspokojení libida choreografa, ale jednotnost celku. Využijte toho, že se formace snad může držet propojenýma rukama za zády nebo před tělem, jen je proboha nenechte jednu každou v řadě zvedat ruce do vzduchu, ať už s nástroji nebo bez nástrojů a to mnohokrát. Vy jste už viděli nejlepší stepaře (Iry), že by 24 lidí najednou máchalo pažemi vzhůru a dolů?? Já tedy ne. Věřím, že nadání choreografa dovolí alespoň do MS sestavu Paganiniů přepracovat, s položením houslí jen k ramenům a to pouze 2x za sestavu - v začátku a při konci sestavy - a i to je moc. Držte dívky u sebe, ať se nerozestupují. Při kreativitě a nadání choreografa a cvičitelek (?) a při píli a šikovnosti děvčat se to jistě podaří - dovezete z MS medaili- bez úpravy sestavy ale nikoli. Na to dám krk.
 
6) Vzkaz pro paní Andreu: nevím kdy to bylo, možná tak před čtyřmi - pěti léty. Vaše malé dívenky byly při svém zásadním vystoupení oblečeny do fantasticky navržených kostýmů, tehdy v barvách ostře oranžová + paví modř. Už při pouhém prvním zhlédnutí kostýmů, vznikl dech vyrážející vjem. Držte pokud možno do budoucna tento trend a svěřenkyně vždy oblékejte do kostýmů, které budou jako ony oranžovo modré: fantaskní, nadčasové, dech vyrážející, šokující svou nápaditostí a krásou. Klobou dolů před tím, kdo je vymyslel a navrhl. Nejen dokonalým cvičením, ale i líbivostí kostýmů se bitva o medaile vyhrává (i když v případě Chicaga se to říci nedá).
 
Hodně dalších úspěchů studiu Andrea přeje Kora
 
RE: Kora: Lida Pohankova, 14.6.2010
 
Kora: Na Mistrovstvi jsem letos bohuzel nebyla a tak se k vetsine Vami komentovanych veci nemohu vyjadrit. Zaujal mne Vas komentar ke steparskym formacim. Je jasne, ze predevsim synchronni provedeni je to, co dela formaci formaci, ale nezlobte se na mne .... "nevkladejte kreativni prvky, at divky nezdvihaji ruce, ad divky neodstupuji, nekrouzi, at se drzi za ruce za zady" ... to se omlouvam, ale to me velice pobavilo. V irskem stepu a lidovych tancich prosim, tam jsou na tom ty styly zalozene (a i tam byvaji obcas nejake rozestupy a zmeny formaci).
 
Ale dokazete si predstavit, ze bychom se timto ridili ve vsech tanecnich formacich (jazz dance, show dance, disco, hip-hop, street, atd.), aby se dosahlo synchronu? Step, tak jak je pojiman dnes, neni odvetvim "lidovych" tancu. Dost na tom, ze tanecnost a prostorova dynamika choregografii je svazana proveditelnosti kroku (pri dnesni rychlosti stepu opravdu nejde prebihat parket sem a tam, tak jako u jinych odvetvi - "kterym to neklouze"), ale aby se zase na ukon "vojenske" jednotnosti step sesneroval a smrsknul na 2-3 zmeny formace a drzeni se za zady, to mi pripada jako extrem. Klasicky nebo "moderni" step - chcete-li - ma prave krasu v tom, ze zde neplati radikalni pravidla a tak se muzeme tesit na ruzne druhy choreografii, v ruznem hudebnim zanru a ruznem pojeti behem jedne souteze. Vezmete si, kdyby se vsichni zacali ridit vasi radou, jak dlouho by vas takova soutez bavila, kdyz by byl jeden jako druhy, vsichni stejni, sice v synchronu a prvni 3-4 choreografie pastva pro oci, ale .... vazne byste to vydrzeli cely den, vsechny vekove kategorie? Ja osobne ne .... Jina vec je, pokud jde o synchron steparsky. Tam by mel choreograf opravdu davat pozor, zda vsichni stepari staci tempu a cela formace nezni "jak kdyz sypete hrach na plechovou strechu". Ale nesdilim vas nazor, ze jednotu v choreograficky narocnejsi formaci secvicit nejde. Ale jde ... jenom si take musime uvedomit, ze se jedna o souteze amateru a nikoliv leta drenych profesionalu.
 
Co se tyka kostymu, tak nevim, co bylo za problem s nize diskutovanym "Chicagem", nicmene zahledla jsem na strankach TS Andrea jednu fotografii kostymu a saty mi nepripadaji jako ruda kombine s cernou krajkou, ale spis jako vinove charlestonky s klasickymi trasnemi ... nebylo to nic extra, ale videla jsem uz i horsi kostymy ... kazdopadne to byla jen jedna fotografie. A tak doufam, ze budu mit nekdy prilezitost prohlednout si ono zminovane a demonizovane "Chicago" ze zaznamu spolecne s ostatnimi choreografiemi,abych si mohla udelat obrazek.
 
A jeste posledni vec ohledne zminovaneho sponzoringu. Pokud vas step zajima, chtela byste se aktivne podilet na zlepseni jakekoliv organizacni slozky, mate zkusenosti se fundraisingem a jste ochotna se o ne podelit, verim, ze budou organizatori steparskych akci jenom radi, pokud se jim ozvete. Presne, jak pise pani Brozova, chybi penize a pracovite ruce (a hlava). Par lidi, kteri maji navic vlastni zamestnani a rodiny, to opravdu neutahne a patri jim velky dik a obdiv, ze na tom rok co rok "vypousteji dusi". Pekny den vsem. Lida

 

Vážení příznivci stepu, při tvorbě nového webu step.cz došlo k ručnímu přenosu příspěvků v diskuzi ze staré verze. Bylo přetaženo zhruba 300 příspěvků. Některé z nich nás zaujali natolik, že je publikujeme znovu v podobě článku.

Kontakt

Step.cz Otto Kočí
Tel: 774 736 226
otto.koci@gmail.com